Bron: de Andijker

Het heeft de afgelopen weken al flink gestormd op de scholen in Andijk en bij de Dijkwerkers in Wervershoof. Wat was er aan de hand?

Het was donker en er klonk een alarm. De bejaarde Annie Hooiveld zocht bescherming in de school en kwam in paniek, achter haar rollator de klassen binnen. De kinderen van de Dijkwerkers, de Piramide, de Bangert, de Idenburg en de Kuyperschool hoorden het alarm ook. Zij keken om zich heen, het kon van alles zijn. Het oude dametje en de kinderen wisten niet wat er stond te gebeuren. Gelukkig kwam zuster Emmy Spijkerman om hen gerust te stellen. Haar advies was, dat rust, je bij panieksituaties altijd kan redden. Het oude dametje geloofde haar en ook de kinderen werden kalm. Er werd gesproken over soorten alarm en wat er gebeurd zou kunnen zijn. Misschien een dijkdoorbraak door de harde wind en het vele water?

Dat was het moment dat juffrouw Buis binnenstormde en via haar mobiel contact hield met de buitenwereld. Om rustig te blijven zocht ze het hogerop en ging ze een verhaal voorlezen. De kinderen luisterden geboeid naar “Het water komt”, een waar gebeurd verhaal uit 1916 uit het mooie boek “Geheimen van de dijk”, met tekst van Idzard van Manen en illustraties van Sjaak Bos. Tussendoor werd het Stormlied van BLØF (in bewerkte vorm) gezongen. Het oude dametje, juffrouw Buis en zuster Emmy konden de school rustig verlaten en hier en daar hoorden ze een enkele kinderstem al zingen: ” Geef de moed niet op”. De storm was gelukkig gaan liggen……

De kinderen van de bovenbouw van het basisonderwijs raken al vertrouwd met de verhalen rondom de monumentale Omringdijk, die Westfriesland al eeuwenlang beschermt tegen het water. Zij maken er de komende tijd een schoolproject van. En aansluitend gaan zij bij de herdenking op 13 januari 2016 een belangrijke rol spelen in een theaterstuk. Op die avond gaat Stichting DeBuurtOp samen met de Andijkers het zoute zeemonster wederom temmen. Het Poldermuseum stelt een prachtige expositie samen over het heden, het verleden en de toekomst van het waterbeheer.