Fotoverslag 100 jaar droge voeten van Joke Beers in opdracht van DeBuurtOp

Klik hier

Rondom Andijk zijn 5 tekstbordjes aangebracht met de
tekst: in 1916 kwam het water tot Hier.
De waterhoogte op 14-01-1916 was om 4.40 uur 2.41m NAP. Dit hangt bij WSW “Water Sport Vereniging Andijk”

bordje01

Langs de kust van de oude Zuiderzee die door de waternood van 1916 getroffen zijn een aantal bordjes langs deze kustlijn aan woningen en panden aangebracht.
Deze waterpeilbordjes zijn beschikbaar gesteld door het Zuiderzeemuseum. Ze zijn aangebracht om aan te geven hoe hoog het water op 13/14 januari 1916 is gekomen. In WF was de waterstand 14-01-1916 Medemblik om 3.00 uur 2.35m +NAP, Enkhuizen om 4.40 uur 2.41m +NAP en in Hoorn om 6.00 uur 2.63m +NAP. In 2016 is de variatie (ook soms afhankelijk of jouw perceel ooit flink is opgehoogd) langs de Dijkweg ruw weg 1.30-NAP en 1.50 –NAP. Dus wij wonen diep onder NAP (IJsselmeer is anno 2016 regelmatig 0.00 m NAP). Nogmaals voorbeeld als je nu 1.50m –NAP woont en het water kwam 2.41m +NAP is het verschil 3.91 m.

Het sculptuur van de Dijkwerkers staat boven op de dijk bij het museum. Het geeft o.a. aan de (water) golf die ook in het gemeente logo van Andijk stond. Ook zijn de dijkwerkers van toen hierbij uitgebeeld.

sculptuur01sculptuur02

groenelaarsrodelaars

“100 jaar droge voeten in Andijk”.

Dit gaan we vieren op zaterdag 25 juni van 10:00-17:00 uur.
Een (gratis) evenement om te genieten van vele activiteiten
die aangeboden worden op- en langs de dijk.

13 januari 2016, de storm ging tekeer bij het Poldermuseum, de waterwolf werd bedwongen, de rust leek terug, maar niets is minder waar. Stichting DeBuurtOp organiseert i.s.m. gemeente Medemblik en het Poldermuseum Andijk op 25 juni 2016 wederom een dag vol activiteiten.

Op die dag kan iedereen volop genieten van feiten en fabels, vermaak en vertier. We zetten de kilometerlange dijk in het zonnetje; alle activiteiten vinden plaats tussen De Koopmanspolder en vuurtoren De Ven. De dijk, het IJsselmeer en de polders met al hun flora en fauna, zijn pareltjes van schoonheid. Zij vormen een grote inspiratiebron om deze dag tot een mooi evenement te maken.

Lees meer: 100 jaar droge voeten in Andijk

DURFT U HET AAN?

OM BIJ DE BIJNA DIJKDOORBRAAK STIL TE STAAN?

OP 13 JANUARI 2016, precies 100 jaar na de verwoestende stormnacht, is er een herdenkingsbijeenkomst bij het Poldermuseum in Andijk, waarin wij speciale aandacht hebben voor de dappere Andijkers die in 1916 de woedende waterwolf met uiterste krachtsinspanning wisten te temmen. Zij worden geëerd met een monument, een geschenk van Rotaryclub Hoorn en Jan Reek Natuursteen in samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. In de afgelopen weken hebben wij u via de columns al op de hoogte gebracht met achtergrondinformatie rondom deze historische gebeurtenis. Een gebeurtenis, waardoor ons dorp op allerlei gebied van karakter is veranderd. Voorafgaande aan de onthulling is er op het plein een theatrale voorstelling over de indrukwekkende gebeurtenis van 100 jaar geleden. We nodigen u hierbij van harte uit. (zie uitnodiging)

KOM OP DE FIETS!

En niet via het fietspad op de dijk, want dat is tussen 18u30 en 20u30 afgesloten. Fietsers kunnen dichter bij het evenement parkeren dan automobilisten! Want auto’s hebben geen toegang in de directe omgeving van het Poldermuseum. De Molenweg is afgesloten en de Dijkweg is aan beide kanten afgesloten, ook geen doorgang bij de dijkopgang naar de Proefpolder. (Alleen in uiterste noodzaak voor hulpdiensten en bestemmingsverkeer.) Doorgaand verkeer moet via de Kleingouw. Aangeraden wordt warme en waterbestendige kleding te dragen om evt. kou en regen te trotseren.

De deelnemende groepen 6, 7 en 8 van de Dijkwerkers, de Bangert, de Piramide, de Kuyper en de Idenburg worden met hun begeleiders om 18u30 (op de fiets) via de oprit naast het Poldermuseum, achter de dijk verwacht.

Samen met alle aanwezigen gaan we op 13 januari tijdens de voorstelling met beeld en geluid terug in de tijd, naar de angstige momenten die de inwoners van Andijk en omringende dorpen in 1916 hebben beleefd.

We zien de bewoners die vanwege de verwoestende storm hun dijkhuisjes uit moeten vluchten. We horen hoe de storm tekeer gaat en de woeste golven tot bovenaan de dijk opstuwt. We voelen de angst als het verschrikkelijke watermonster uit de Zuiderzee tevoorschijn dreigt te komen en over de dijk heen lijkt te rollen. We zien dat het water toch tussen de zandzakken en dekzeilen doorloopt. Het zoute water dat, ondanks alles, zijn weg over de dijk weet te vinden en daarbij alles op zijn weg meeneemt tot aan de voet van de dijk. Maar dan: de moedige mannen die blijven doorgaan met hun gevecht tegen het water. Ze moeten en zouden de dijk behouden: ze werken door, ze strijden door, ze geven niet op, ze geven nooit op!

KOM OP TIJD!
DE STORM laat niet op zich wachten en probeert u vanaf klokslag 19u00 te verrassen!

Aan alle verenigingen nogmaals het verzoek om vergaderingen, trainingen etc. deze keer over te slaan!

We geven niet op en gaan voor zo veel mogelijk droge voeten!

De organisatie is in handen van Stichting DeBuurtOp, Poldermuseum Andijk en Gemeente Medemblik.

Mede mogelijk gemaakt door bijdragen van: Coöperatiefonds Rabobank, Veiling Sarto
Pius Stichting, Veiling Cultura, Westfriesland fonds, Hiemstra B.V. en vele anderen.

2016 01 06 01

2016 01 06 02