Koopmanspolder

HISTORIE EN HUIDIGE INRICHTING VAN DE POLDER

• image
  • 100jaar droge voeten

Vogels profiteren van flexibel waterpeil in Koopmanspolder

koopmanspolder rws

Nederland heeft nieuwe vormen van waterbeheer nodig om voorbereid te zijn op de gevolgen van klimaatverandering. Rijkswaterstaat heeft samen met Deltares het achteroeverconcept ontwikkeld, een nieuwe vorm van waterberging en functiecombinaties, waarbij aan het vergroten van de waterveiligheid en aan het slim omgaan met watertekort in tijden van droogte wordt bijgedragen.

Het peilbeheer is hierbij een sleutelfactor. Het achteroeverconcept is voor het eerst toegepast in de Koopmanspolder bij Andijk. De eerste proeven met het flexibel waterpeil werpt haar vruchten af. Nu de polder gedeeltelijk onder water staat, is het aantal vogels in de polder bijna niet meer te tellen en zijn bijzondere vogels zoals de kemphaan en de pijlstaart al gespot.

Eind maart 2014 is het waterpeil in de polder ongeveer 20 cm verhoogd, doordat water vanuit het IJsselmeer de polder is ingelaten. Binnen 24 uur waren de gevolgen duidelijk zichtbaar: niet alleen het landschap veranderde, maar ook de vogelstand reageerde direct. Op de ondergelopen weilanden kwamen duizenden vogels af, waaronder de kokmeeuw en tureluur, maar ook meer bijzondere vogels als kemphaan, grutto, slobeend, pijlstaart en zomer- en wintertaling.

De Koopmanspolder is een opnieuw ingericht natuurgebied én de komende jaren een proeftuin voor het waterbeheer van de toekomst. Het doel van de proeven is om te leren van de effecten van het peilbeheer op de veiligheid van de dijk en het achterland, de waterkwantiteit, de waterkwaliteit, de natuur en de leefomgeving.

Flexibel water- en peilbeheerkoopmanspolder01

De komende 3 jaar experimenteren de waterbeheerders Rijkswaterstaat en Hoogheemraadschap Noorderkwartier samen met Deltares met het water- en peilbeheer. In 2014 volgt het water in de polder min of meer het natuurlijke peil. Roel Doef, adviseur bij Rijkswaterstaat: 'Het is geweldig om te zien hoe enorm snel de natuur reageert op deze verandering in het waterpeil. Je kunt het in theorie wel bedenken, maar nu is het effect voor iedereen zichtbaar. Tijdens de proef houden we het verloop nauw in de gaten.'

koopmanspolder02

In 2015 is een laag peil de focus van de proef: dan wordt bekeken hoe ver het water kan zakken om droogte te simuleren. In 2016 mag de polder voor korte tijd vollopen tot het peilniveau van het IJsselmeer om de effecten te testen van noodberging op de veiligheid van de dijk en het achterland, de waterkwantiteit, de waterkwaliteit, de natuur en de leefomgeving. Dit betekent dat het water ongeveer tot aan de voet van de dijk komt.

koopmanspolder03De pilot Koopmanspolder is onderdeel van het Corporate Innovatieprogramma van Rijkswaterstaat. Doel van dit programma is om met samenwerkingspartners in vijf jaar tijd 30 procent duurzamer, veiliger en goedkoper te presteren.
Daarnaast wil Rijkswaterstaat de functionaliteit van de bestaande infrastructuur met 30 procent vergroten.

Openstelling Koopmanspolder

koopmanspolder04De Koopmanspolder is van 15 juli tot 15 oktober toegankelijk voor het publiek. Buiten deze periode is het gebied gesloten in verband met broedvogels en overwinterende vogels.
In het Poldermuseum te Andijk is een tijdelijke expositie over de ontwikkelingen in Koopmanspolder.

koopmanspolder05