13 januari 2016, de storm ging te keer, de waterwolf werd bedwongen,
maar de rust is nog niet terug.........

Na een kennelijke rust voor de schermen is er na 13 januari alweer veel gebeurd achter de schermen. De waterwolf is wel getemd, maar blijft op de loer. Hij laat ons weten dat we het hele jaar 2016 stil moeten blijven staan bij 100 jaar droge voeten. En dat gaan we in dit herdenkingsjaar zeker doen!

De expositie in het Poldermuseum, over dijk- en waterbeheer in verleden, heden en toekomst draait volop, is prachtig en nog steeds te bewonderen. Het monument staat stevig aan de voet van de dijk; het straalt kracht en moed uit, net als die dappere Andijkers van weleer. De basisscholen doen enthousiast mee. Ze werken met educatieve projecten over de thema’s Westfriese families en de bijna dijkdoorbraak van 1916. Zij bezoeken het Poldermuseum, waarbij ze ontdekkend met water en wind bezig zijn, onder begeleiding van enthousiaste vrijwilligers.

Maar dat is nog niet alles: in de zomer, op zaterdag 25 juni 2016 kan iedereen volop gaan genieten van bijzondere marktjes, fantasievol theater, muziek en kunstwerken langs en op de dijk. Hiervoor zijn wij op zoek naar kunstzinnige, muzikale, creatieve en spontane dorpsgenoten om deze dag tot een succes te maken. Ook verenigingen kunnen zich aanmelden. Het thema waar alles om draait is water! Wij bieden je een podium waarop je muziek, dans, zang, theater en/of kunst kunt laten zien of horen en het talent komt van jezelf. Uiterste inschrijfdatum is 7 maart. Bij voorkeur via de mail bij Stichting DeBuurtOp: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Wie het eerst komt heeft de meeste kans om zijn talenten te mogen presenteren!

Die dag is er ook een fietsroute op de dijk vanaf vuurtoren De Ven tot aan de Koopmanspolder of andersom. In samenwerking met de ouderenbonden rijdt er voor ouderen en minder-validen een treintje over de dijk. Langs de route is er aandacht voor toen en nu, voor educatie en verwondering. De dijk, het IJsselmeer en de polders met al hun flora en fauna, zijn op zich al pareltjes van kunstwerken. Ze vormen een grote inspiratiebron om deze dag, samen met u tot een mooi evenement te maken.

Met bovenstaande activiteiten hopen we dat vele bezoekers, jong en oud, het besef krijgen van wat er 100 jaar geleden aan onze dijk is gebeurd. En dat we als Andijkers trots mogen zijn op de ontwikkelingen daarna, omdat ze van groot belang blijken voor de strijd tegen de soms onberekenbare waterwolf in ons lage Nederland. Hou deze column de komende tijd in de gaten, dan blijft u helemaal op de hoogte!

Wistudatjes:

Stichting DeBuurtOp bij Andijk200 twee prachtige meerkoetenkostuums had gemaakt, maar dat een hiervan zoek is geraakt. En dat wij graag willen weten wie hier in zwemt?

Dat 25 juni bol staat van vele activiteiten en dat de dijk en het IJsselmeer hierin centraal staan?

Dat DeBuurtOp talenten uitdaagt om zich in te schrijven om actief mee te doen op 25 juni en dat men zich kan opgeven via het adres wat in de column 100 jaar droge voeten staat vermeld?

Dat de hernieuwde uitgave van het boek de bange januarinacht van schrijver Peter Ruitenberg nog steeds te koop is in het Poldermuseum.